Sunday 31 May 2015

The problematic of modernization in the intellectual project of Al- Jabri: an analytical critical approach



The problematic of modernization in the intellectual project of Al- Jabri: an analytical critical approach



Mobarek Hamdi
University of Kairouan, Tunisia



Abstract

In this study, I distinguished the concept of modernization from that of modernity, contextualized Al-Jabri project historically and conceptually, and showed his status within the rational critical current, which emerged after the defeat of 1967. Then I examined the vision Al-Jabri of how to modernize the Arab Thought in the context of the relationship that he adopted between heritage and modernity. I showed that this vision is based on three axes: the axe of the critique of the heritage, and the axe of the critique of modernity, and the axes of constitution.  I finished the research with some critical remarks centered on the harmonizing nature of Al-Jabri’s work. I broached also the limitedness of his conceptualization of the mind and rationality, and his contradictory attitudes of some of the elements of modernity such as secularism because of his consideration of the intellectual and political Arab reality. That limited the free movement of thought, which can only be absolute, adventurous and exploratory.

 Key words: modernization, modernity, heritage, establishment, reason and rationalism

 إشكالية التحديث في مشروع الجابري الفكريّ: مقاربة تحليلية نقدية                                             مبارك حامدي جامعة القيروان  تونس

الملخّص
ميّزت في هذا البحث بين مفهومي التّحديث والحداثة، وأطّرت مشروع الجابري تاريخيّا ومفهوميّا، وبيّنت منزلته ضمن التيّار النّقدي العقلانيّ الذي برز بعد هزيمة 1967. انتقلت بعدها إلى طرح رؤية الجابري لكيفيّة تحديث الفكر العربي في إطار العلاقة التي يتبنّاها بين التّراث والحداثة. وبيّنت أن تلك الرّؤية تقوم على لحظات ثلاث: لحظة نقد التّراث، ولحظة نقد الحداثة، ولحظة التّأسيس، وأنهيت البحث ببعض الملاحظات النّقدية تتمحور حول الطّابع التّوفيقي عند الجابري، ومحدوديّة مفهومه للعقل والعقلانيّة، وتناقض مواقفه من بعض مقوّمات الحداثة كالعَلمانيّة مثلا بسبب مراعاته الواقعَ الفكريّ والسّياسي العربيّ. وهو ما حدّ من حركة الفكر الذي لا يمكن إلاّ أن يكون مطلقا ومغامرا واستكشافيّا.
الكلمات المفاتيح
التّحديث- الحداثة  - التراث – التأسيس – العقل والعقلانيّة

No comments:

Post a Comment